verlatingsangst wat kun je er tegen doenHeb je last van verlatingsangst, dan ben je niet de enige.

Meer mensen hebben last van verlatingsangst dan vaak wordt gedacht. Vaak kun je herkennen dat je last hebt van verlatingsangst als je je volledig op elkaar stort en elkaar bijna geen ademruimte meer geeft.

Veel relaties kunnen hier kapot aan gaan en het is dus belangrijk dat je er iets mee doet als je je er van bewust bent dat je last hebt van verlatingsangst.

Het ontstaan van verlatingsangst

De verlatingsangst heeft vaak te maken met de band die je had op jongere leeftijd met je ouders. Veel mensen die last hebben van verlatingsangst hebben op jonge leeftijd moeten vechten voor de aandacht van hun ouders. Hierdoor willen ze graag iedere keer bevestiging van hun partner dat deze nog steeds in geïnteresseerd zijn. Deze constante vraag om bevestiging kan benauwend werken en juist degene die wordt besprongen wegjagen.

Het herkennen van verlatingsangst

Verlatingsangst kun je herkennen aan dat je constant aandacht wilt hebben van de persoon die je leuk vindt. Je bent constant bezig met die persoon, door bijvoorbeeld smsjes, mailtjes enzovoort te sturen. Als de persoon niet meteen reageert denk je meteen dat er iets is. Je kunt er niet goed tegen om alleen te zijn en vindt het zeker niet fijn als je partner weg gaat.

Het kan soms zo ver gaan dat je constant bang bent dat degene dood gaat of van je wil gaan scheiden.

Het omgaan met je verlatingsangst

Het is erg belangrijk dat je leert omgaan met je verlatingsangst en deze leert te relativeren.

  • Verlatingsangst heeft er eigenlijk mee te maken dat je erg onzeker bent en constant bevestiging wilt hebben dat je het goed doet, hier moet dus aan gewerkt worden. Dit is vaak vrij lastig, omdat je moet proberen minder onzeker te worden. Dit word je vaak alleen door positieve ervaringen.
  • Ook moet je proberen je partner wat meer los te laten, dit omdat je partner anders misschien alleen maar harder van je afrent, dan dat hij naar je toe rent. Dit zal misschien lastig zijn, maar uiteindelijk zul je zien dat je partner des te harder zijn of haar best voor je doet als je hem of haar meer ruimte geeft. Ook zal je relatie minder onder druk komen te staan en dat komt alleen maar ten goede aan je relatie.
  • Verder is het belangrijk om met je partner hierover te praten, dit zodat je wat meer begrip voor mekaar kan opbrengen. Begrip is een zeer belangrijke factor in een relatie. Daarbij helpt het vaak als je hierover praat met je partner.
  • Het is vaak ook goed om met mensen te praten die dezelfde angst hebben of de angst hebben gehad. Het is vaak leerzaam om met mensen te praten die verlatingsangst hebben gehad, zij kunnen je misschien tips geven over hoe je hier mee om moet gaan.

Kortom, probeer te werken aan het verminderen van je verlatingsangst door wat zelfverzekerder te worden, te communiceren met je partner en ervaringsdeskundige en je partner wat meer ruimte te gunnen.